A teleszkópok, hátsó rugóstagok világa igencsak színes, de nem biztos, hogy mindenki megérti a kerékpár-anatómia magas szintjét. Szerencsére nem annyira bonyolult ez, mint amennyire elsőre tűnik.
A következő cikkben most elmagyarázzuk a nehéznek tűnő, működéshez szükséges beállításokat, mindezt különféle modellek segítségével. Tarts velünk te is!
Alkatrészek és megnevezések
A teleszkópok világában ezerféle termék vár ránk, ezért szeretnénk tisztázni, mi milyen funkciót tölt be, és hogy mit hogyan nevezünk. Ebben lesz a segítségünkre a Bikepro.hu kerékpár webshop teleszkóp kínálata is.
Tehát, megkülönböztethetjük egymástól az első felfüggesztést, a teleszkópvillát és a hátsót, amiben a rugóstag végzi a munkáját. Ezenkívül találkozhatunk még légrugós villákkal, acél tekercsrugós elemekkel stb.
A teleszkópvilla sajátossága
A modern villák meghatározott rugóúthosszal rendelkeznek. A villák beállításának egyik alapja a testtömeg állítás. Ha légrugós kerékpárról van szó, akkor ezt a kamrában lévő nyomással lehet végezni, ami teleszkóppumpa nélkül nem megy. Acélrugónál az előfeszítés-állítás tud hatni a rugóellenállásra.
A légrugós változatokon a kompressziócsillapítás szintén állítható, sőt még a berugózás karaktere is befolyásolható. Ez utóbb említett beállítás azért jó, mert ily módon a villa nem reagál majd az ütésekre. A prémium villák már lehetővé teszik, hogy a gyors és lassú ütéseket külön-külön állítsuk be.
Végül a légrugós darabokról érdemes tudni, hogy hidraulikus csillapítást biztosítanak, aminek mértéke állítható. A jobb tekercsrugós villák képesek csillapítani a visszautat, ám a sebesség nem befolyásolható.
Hátsó rugóstagok állítása
A magasabb minőségű rugóstagok esetében egyszerűen állítható a bemozgás, a visszaút csillapítás, azaz a kifelé mozgás sebessége is. A levegővel működő tagok fokozatosan zárhatók le. A prémium tagok plusz olajtartállyal szintén rendelkeznek, ami garantálja a megfelelő mértékű hűtést és a finomabb állíthatóságot.
A rugóstag, a villával ellentétben, nem rendelkezik rugóúttal, mivel ezt a kerékpár felfüggesztésének kinematikája befolyásolja. A paraméter ezen alkatrész esetében a szemtávolság és az úthossz, ami a kinematika áttételezésével konvertálható rugóúttá.
Minden összteleszkópos váznak van egy áttételi aránya, ez a tag útjával megszorozva adja ki a teljes rugóút hosszát, a keréktengelyen mérve. A szemtáv nem más, mint a két rögzítési pont egymástól számított távolsága, míg a tagon vizsgált és mért rugóút az összenyomhatóság mértékét mutatja meg.
Mit gondolsz? Sikerült jobban megismerkednek a legfontosabb bringás alkatrészekkel? Remélem, most már te is jobban átlátod, milyen beállítások és folyamatok lehetnek a segítségedre.
Kép forrása: Pixabay.com
Hirdetés (X)